دکتر  سعید جوی زاده - مشاورGIS و RS
بیان دیدگاه ها ،نقطه نظرات و عقاید سعید جوی زاده  
قالب وبلاگ

جایگاه فرضیات و اهداف در یک مقاله اوریجینال و یا در یک پروپوزال پژوهشی آنقدر مهم است که نگارش اشتباه این موارد در بخش مقدمه یک مقاله اوریجینال و یا در بخش فرضیات یا سوالات پژوهش یک پروپوزال کارشناسی ارشد یا دکترا باعث می‌شود که داوران مجله و یا ممتحنین پروپوزال پژوهشی بلافاصله رای بر سطح پایین بودن مقاله و پژوهش مربوطه و یا بی لیاقت بودن دانشجویی که برای پذیرش دوره دکترا اقدام به نگارش یک پروپزال پژوهشی کرده و به دانشگاه تقدیم کرده است خواهند داد و مردود شدن سریع مقاله و یا مردود کردن تقاضای ادامه تحصیل فرد را به دنبال خواهد داشت. از آنجایی که برخی از پژوهشگران و نویسندگان مقالات پژوهشی با شیوه‌های صحیح نگارش اهداف و فرضیات مقاله آشنا نیستتند در این بخش به تشریح ساده موضوع پرداخته می شود.

فرض می‌کنیم که یک نفر از امروز تصمیم یگیرد که ازنظر آیین مقاله نویسی خودش را تقویت کند و نویسنده‌ای ماهر در امر مقاله نویسی بشود. بنابراین اگر از ایشان بپرسیم برای این برنامه‌ای که طراحی کرده‌اید چه عنوان یا نامی می‌توانید بکار ببرید، ایشان ممکن است عنوان این برنامه را به شکل زیر بیان کند:

“برنامه روزانه جهت تقویت آیین مقاله نویسی در طی شش ماه دوم سال 1394″

در اینجا اگر از ایشان سوال کنیم که هدف اصلی (Aim, Purpose) ایشان از اجرای این کارها و به عبارت دیگر هدف عمومی (General Objective) چیست ایشان می‌تواند هدف عمومی خود را به شکل زیر بیان کند:

“نویسنده‌ای ماهر در امر مقاله نویسی طی شش ماه دوم سال1394″

در مرحله بعدی، به ایشان می‌گوییم که خوب، این که هدف عمومی شما است، ولی برای رسیدن به این هدف شما باید هدف اصلی تان را به یکسری اهداف کوچک و قابل دسترسی طی روال‌های کاری مشخص تقسیم کنید که با اجرای فرایندهایی مشخص درمسیر آن اهداف کوچک ، به یکایک آن اهداف کوچکی که مجموعا هدف بزرگ شما را که همان هدف عمومی‌تان می‌باشد شکل می‌دهند خواهید رسید و در انتهای کار می‌توانید ادعا کنید که به هدف بزرگ هم رسیده‌اید. نهایتا بعداز مدتی
فکر و پاره‌ای مشورت با دوستان و صاحبنظران و جستجو در اینرنت و غیره به این نتیجه می‌رسد که برای نویسنده‌ای ماهر شدن لازم است همه کارهای زیر راانجام دهد. بعبارتی دیگر، اهداف ریز و جزئی یا اختصاصی‌ای را که ایشان تنظیم کرده که با رسیدن به مجموع یکایک آن اهداف ریز و اختصاصی می‌تواند به هدف بزرگ و اصلی‌اش برسد را به شکل زیر برایمان لیست می‌کند:

  • شرکت در دوره‌های آموزش مقاله نویسی جهت آشنایی با اصول مقاله نویسی.
  • یافتن کتب و مجلات معتبر در رشته تحصیلی مربوطه.
  • مطالعه روزانه مقالات مجلات معتبر، کتب و پایان نامه‌های ارشد و دکتری رشته تحصیلی مربوطه.
  • نقد و بررسی مقالات در رشته تحصیلی مربوطه با توجه به اصول مقاله نویسی فرا گرفته از دوره‌های آموزش مقاله نویسی.
  • شرکت در جلسات دفاعیه یا انجمن علمی‌های مختلف.
  • شرکت در کنگره، کنفرانس، نشست‌ها، و همایش‌های برگزار شده رشته تحصیلی مربوطه.
  • انتخاب موضوع برای نوشتن مقاله برای اولین بار.
  • مشورت با نویسندگان و افراد سرشناس در امر نویسندگی مقالات جهت بررسی موضوع انتخاب شده.
  • جمع آوری مقالات، کتب، و.. جهت فیش برداری و یا خلاصه کردن مطالب مرتبط با موضوع مقاله.
  • بررسی و پایه ریزی روش و طرح پژوهش.
  • جمع آوری داده‌های لازم جهت انجام طرح پژوهش.
  • انجام تحلیل و تفسیرهای داده‌های جمع آوری شده.
  • نتیجه گیری کلی از تحلیل‌ها و تفاسیر انجام شده بر روی داده‌ها.
  • نوشتن مقاله
  • انتخاب مجله مناسب برای ارسال مقاله نوشته شده (متناسب با رشته و موضوع مقاله)
  • ارسال مقاله
  • اصلاح مقاله و ارسال مجدد آن بر طبق نتایج داوری مقاله توسط داوران مجله.
  • چاپ مقاله
  • مداومت در اجرای تمام فرایندهای فوق الذکر.

 

 

اهداف نوزده گانه فوق را اهداف اختصاصی (Specific Objectives) می‌نامیم. بنابر این ایشان سه موضوع مهم را برای ما به روشنی بیان کرده است که این سه موضوع عبارتند از:

  • عنوان برنامه
  • هدف عمومی
  • اهداف اختصاصی

نگارش عنوان مقاله اوریجینال و هدف عمومی و اهداف اختصاصی آن مقاله در انتهای بخش مقدمه مقاله، و یا نگراش همین ویژگی‌ها درون یک پروپوزال پژوهشی هم دقیقا به همین شیوه است. در آنجا هم باید به سه موضوع مهم اشاره کنیم: عنوان مقاله ‌یا پژوهش، هدف عمومی پژوهش و اهداف اختصاصی از پژوهش. همانطور که در بالامشاهده می‌شود، عنوان برنامه ایشان و هدف عمومی ایشان تا حد بسیار زیادی با همدیگر ازنظر محتوی و گرامر شباهت دارد. در داخل مقاله و یا پروپوزال پژوهشی هم عنوان پژوهش و یا عنوان مقاله پژوهش باید تشابهی به همین میزان که در بالا مشاهده  شد با هدف عمومی پژوهش داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت عنوان مقاله باید کاملا مشخص شده باشد و هدف عمومی نیز از نظر نگارش ساختار با عنوان مقاله همسان و همخوان باشد و اهداف اختصاصی هم  بصورت واضح و مشخص بیان شده باشد به نوعی که هیچ نقطه مبهمی در ذهن خواننده وجود نداشته باشد. جدول زیر، معیارهای مهم داوران مقالات را در بررسی اهداف پژوهش نشان می‌دهد.

 

برگرفته از کتاب اصول نگارش مقالات علمی. نویسندگان: دکتر سعید جوی زاده، دکتر زهرا حجازی زاده، الهام شمس آبادی، مرضیه موغلی.

 

برگزاری دوره های آموزش مقاله نویسی ISI، مکاتبات بین المللی، تکنیکهای آماری در مقاله نویسی و… به صورت خصوصی و عمومی در شیراز و تهران تحت نظر اساتید مجرب ایران

برگزاری کارگاه ها ی 1 روزه و 2 روزه  اصول مقاله نویسی در دانشگاه شما

تلفن تماس : 09382252774-07132341477

آدرس: شیراز-خیابان برق، کوچه 1 موسسه علمی آموزشی چشم انداز

پست الکترونیک:

Sjavizadeh@yahoo.com

وب سایت:

www.gisland.org

برای دانلود جزوات و فیلم های رایگان در زمینه GIS وRS به وب سایت زیر مراجعه نمایید:

https://gisland.org/


برچسب‌ها: شیوه صحیح, نگارش اهداف, فرضیات, سوالات پژوهش
[ یکشنبه چهاردهم آبان ۱۳۹۶ ] [ ۱:۵ ب.ظ ] [ سعید جوی زاده ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موسسه علمی - تحقیقاتی چشم انداز
مرکز آموزش نرم افزار های کاربردی در شهر شیراز و تهران
دپارتمان GIS وRS
دپارتمان حسابداری و مدیریت
دپارتمان زبان های خارجی
دپارتمان IT
sjavizadeh@yahoo.com
www.gisland.org
همراه:

09382252774


07132336243



امکانات وب