هیچ پاداشی برای مربیان به اندازه ارائه یک تجربه آموزشی استثنایی برای هر دانش آموز در کلاس درس وجود ندارد. شما به احتمال زیاد از هیچ چیز بهتر از دیدن یک دانش آموز در حال تلاش برای غلبه بر مشکلات یادگیری خود و شروع به پیشرفت در مدرسه و خارج از مدرسه لذت نمی برید ، به ویژه هنگامی که دانش آموز نیازهای ویژه ای دارد.
آموزش فراگیران دارای معلولیت می تواند به همان اندازه چالش برانگیز باشد. هر ناتوانی یادگیری منحصر به فرد است و حتی همان ناتوانی را می توان بسته به دانش آموز کاملاً متفاوت بیان کرد. بنابراین ، بسیار مهم است که بهترین استراتژی ها را پیدا کنید که برای دانش آموزان آموزش ویژه شما بهترین کارایی را داشته باشد.
در حال حاضر بیش از 7 میلیون دانش آموز معلول تنها در ایالات متحده وجود دارد. با این وجود ، حتی اگر فقط یک مورد وجود داشته باشد ، ارائه حمایت لازم و محیط آموزشی مناسب برای رشد و پیشرفت آنها ضروری است.
بنابراین ، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به برخی از شایع ترین ناتوانی های یادگیری که معلمان با آن مواجه می شوند ، بیندازیم و ببینیم چه کاری می توانید برای ارائه تجربیات استثنایی آموزشی به هر دانش آموز ، صرف نظر از وضعیت جسمی و/یا روحی آنها انجام دهید.
ناتوانی های دانش آموزان در محیط تحصیلی
متأسفانه ، تنها تعداد کمی از مدارس و مربیان برای پذیرش دانش آموزان معلول خود از رویکردی پیشگیرانه استفاده می کنند. آنها بر روشها و استراتژیهای سنتی تدریس تکیه می کنند که دانش آموزان دارای نیازهای ویژه را در نظر نمی گیرد. و فقط هنگامی که از پیوستن چنین دانش آموزی به مدرسه خود مطلع می شوند ، نیم اقدامات را انجام می دهند که مطابق با قانون آموزش افراد دارای معلولیت (IDEA) است ، نه با نیازهای منحصر به فرد دانش آموز.
با این حال ، اگر می خواهید اطمینان حاصل کنید که همه فراگیران شما از آموزش و پشتیبانی مناسب برخوردار هستند ، باید رویکردی پیشگیرانه اتخاذ کنید. ایجاد یک محیط دانشگاهی مناسب که در آن هر دانش آموزی بتواند رشد کند ، چه دارای معلولیت باشد چه نباشد ، ضروری است.
از این گذشته ، در بسیاری از موارد ، شما حتی نمی دانید که آیا دانش آموز دارای معلولیت است یا خیر - آنها می توانند انتخاب کنند که آیا می خواهند این اطلاعات را افشا کنند یا خیر. علاوه بر این ، آنها حتی ممکن است ندانند ، زیرا بسیاری از ناتوانی های یادگیری اغلب به عنوان تنبل ، بی نظم یا بیش فعال تشخیص داده نمی شوند. به عنوان مثال ، بیش از یک سوم مربیان آمریکایی می گویند آنچه دیگران ناتوانی یادگیری می نامند فقط تنبلی است. در حالی که گاهی اوقات این امر می تواند صادق باشد ، اما برعکس معمولاً صادق است.
ناتوانی هایی که می توانند بر موفقیت تحصیلی تأثیر بگذارند
انواع مختلف شرایط و آسیب ها می تواند بر تجربه و موفقیت تحصیلی دانش آموز تأثیر بگذارد. ناتوانی های موقتی مانند شکستگی می تواند عملکرد آنها را تحت تأثیر قرار دهد و همچنین ناتوانی های عودکننده-بازگشتی مانند MS یا تشنج و ناتوانی های طولانی مدت مانند پاراپلژی نیز می تواند تأثیرگذار باشد. اما در محیط های دانشگاهی ، بیشترین اختلالات اختلالات معمولاً یادگیری هستند که می توانند بر موارد زیر تأثیر بگذارند:
مهارت های خواندن؛
مهارت های نوشتن؛
مهارت های ریاضی ؛
مهارتهای زبان شفاهی ؛
مهارت های مطالعه؛
مهارتهای اجتماعی.
و همانطور که گفته شد ، اگرچه دو یا چند دانش آموز می توانند ناتوانی یکسانی داشته باشند ، اما می توانند آن را به روش های مختلف بیان کرده و تحت تأثیر آن قرار گیرند. بنابراین ، بسیار مهم است که مربیان از نیازهای ویژه دانش آموزان خود آگاهی داشته باشند و سعی کنند تا آنجا که ممکن است آنها را برآورده کنند ، و به آنها احساس کنند که با همکلاسی های غیر معلول خود برابر هستند.
برخی از شایع ترین ناتوانی هایی که ممکن است در کلاس درس با آنها مواجه شوید شامل موارد زیر است:
بیش فعالی
حدود 8/4 درصد از كودكان سن مدرسه و 2/5 درصد از بزرگسالان مبتلا به ADHD هستند (اختلال نقص توجه/بیش فعالی). این امر باعث می شود دانش آموزان نتوانند تمرکز خود را در کلاس حفظ کنند یا در جای خود بمانند ، موفقیت تحصیلی را تحت تأثیر قرار دهد. دانش آموزان مبتلا به ADHD اغلب اشتباهات بی دقتی انجام می دهند ، در سازماندهی یا پیروی از دستورالعمل ها مشکل دارند ، به راحتی حواسشان پرت می شود و گاهی اوقات فراموشکار به نظر می رسند و همیشه در حال عصبانیت هستند.
اگرچه هر دانش آموز مبتلا به ADHD علائم متفاوتی خواهد داشت ، این بیماری را می توان به طور کلی به سه دسته یا انواع تقسیم کرد:
نوع بی توجه:
مشکل در متمرکز ماندن ، به راحتی حواس پرت می شود ، آشفته است ، اغلب مهلت ها را از دست می دهد ، مهارت های گوش دادن ضعیف ؛
نوع بیش فعال/تکانشی:
بیقراری مداوم ، بیش از حد پرحرف ، بی حوصله ، وقفه آمیز ، از فعالیتهای تفریحی آرام بیزار است.
ترکیب:
علائم هر دو نوع بی توجه و بیش فعال ؛
آزمون خاصی برای تشخیص اختلال بیش فعالی یا ADHD در زبان آموزان وجود ندارد. درمانگران و پزشکان معمولاً اطلاعات والدین ، معلمان و همکلاسی ها را جمع آوری کرده و ارزیابی پزشکی را انجام می دهند تا سایر علل احتمالی را قبل از ارائه تشخیص رد کنند.
برای مربیان بسیار مهم است که بدانند ADHD به این معنا نیست که دانش آموز نمی تواند دستورالعمل ها را درک کند یا دچار نقص ذهنی است.
نارساخوانی
از بین همه ناتوانی های یادگیری مبتنی بر زبان که تا 20 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد ، نارساخوانی شایع ترین است. نارساخوانی بر خواندن ، نوشتن و املای دانش آموزان تأثیر می گذارد ، بنابراین می تواند تأثیر زیادی در موفقیت تحصیلی آنها داشته باشد زیرا می تواند کتابهای درسی سنتی را برای یادگیری چالش برانگیز کند.
برخی از رایج ترین نشانه هایی که نشان می دهد دانش آموز شما دچار نارساخوانی است عبارتند از:
خواندن و نوشتن به طور استثنایی به آرامی ؛
غلط املایی ؛
نوشتن حروف عقب (برای مثال "ب" به جای "د") ؛
درک اطلاعات شفاهی ، اما مشکل در نوشتن اطلاعات.
ناتوانی های یادگیری که تا حدی شبیه نارساخوانی هستند و بر مهارت های خاصی که برای موفقیت تحصیلی ضروری هستند تأثیر می گذارد عبارتند از:
دیس کولالی:
این بر توانایی درک اعداد و یادگیری ریاضی تأثیر می گذارد.
دیسگرافیا:
بر مهارت های حرکتی خوب و نوشتن تأثیر می گذارد (اما خواندن تا حد زیادی تحت تأثیر قرار نمی گیرد).
نارساخوانی ، دیسکلکالری و دیس گرافیا بر رفتار ، ظرفیت های ذهنی یا عقل دانش آموز تأثیر نمی گذارد. آنها بر مهارتهای خاصی تأثیر می گذارند که می تواند آموزش عمومی را چالش برانگیزتر کند.
آفازی/دیسفاازی
آفازی (یا دیسفاازی) یک ناتوانی خاص در یادگیری زبان است که بر زبان و ارتباط تأثیر می گذارد. این تاثیر می گذارد در حدود یک میلیون آمریکایی و می تواند تاثیر شدیدی بر موفقیت تحصیلی یادگیرنده است.
آفازی را می توان به سه دسته منحصر به فرد تقسیم کرد:
آفازی شدید:
دانش آموز می تواند اطلاعات شفاهی را درک کند ، اما نمی تواند افکار خود را به راحتی بیان کند.
آفازی پذیرفته:
مهارت های درک دانش آموز تحت تأثیر قرار می گیرد - آنها ممکن است از کلمات یا دستور زبان بی معنی استفاده کنند ، در اتصال کلمات با اشیاء مشکل داشته باشند و در درک زبان گفتاری مشکل داشته باشند.
آفازی جهانی:
همه مهارت های زبانی تحت تأثیر قرار می گیرند (شدت بین دانش آموزان متفاوت است).
متأسفانه ، اختلالات یادگیری مبتنی بر زبان مانند آفازی اغلب به نظر می رسد که هوش فرد تحت تأثیر قرار می گیرد ، اما اینطور نیست. دانش آموزان مبتلا به آفازی اغلب مانند دانش آموزان غیر معلول فکر می کنند. آنها به سادگی در بیان خود و برقراری ارتباط واضح مشکل بیشتری دارند.
آفازی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ، اما بیشتر پس از سکته مغزی ، تومور یا ضربه به سر ایجاد می شود.
اختلالات پردازش شنوایی و بینایی
البته ، اگر اختلالات پردازش بینایی و شنیداری بر عملکرد دانش آموز تأثیر بسزایی بگذارد ، اگر محیط آموزشی آنها را در بر نگیرد.
اختلالات پردازش شنوایی لزوماً به این معنا نیست که یک دانش آموز ناشنوایی کامل دارد. آنها ممکن است نتوانند تفاوتهای ظریف بین صداها را متوجه شوند ، به عنوان مثال ، که می تواند بر درک ، خواندن و نوشتن آنها تأثیر بگذارد.
در مورد اختلالات پردازش بینایی نیز چنین است - زبان آموز شما ممکن است نابینایی کامل داشته باشد. با این حال ، آنها همچنین می توانند در تشخیص اشکال مشابه مشکل داشته باشند ، به این معنی که آنها می توانند به طور تصادفی کلمات و خطوط متن را نادیده بگیرند ، حروف معکوس کنند و حتی در هماهنگی چشم و دست دچار مشکل شوند.
ناتوانی یادگیری غیر کلامی
ناتوانی یادگیری غیر کلامی (NLD) به طور مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تأثیر نمی گذارد ، اما اگر مربیان از آن استقبال نکنند ، مطمئناً می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. دانش آموزان مبتلا به NLD در درک ارتباطات غیرکلامی مشکل دارند. آنها می توانند صحبت کنند و ارتباط برقرار کنند ، اما زبان بدن دیگران ، لحن صدا یا حالات چهره دیگران را درک نمی کنند.
اگر یک همکلاسی جوک بگوید یا از طعنه استفاده کند ، دانش آموزی با NLD آن را جدی می گیرد. اگر معلم چیزی جدی یا حتی غم انگیز بگوید اما لبخندی بر لب داشته باشد ، دانش آموزی با NLD ممکن است شروع به خندیدن کند.
NLD یک معلولیت اجتماعی است و به همین دلیل ، بر موفقیت تحصیلی تأثیر مستقیم نمی گذارد. با این حال ، بر روابط و مهارت های بین فردی تأثیر می گذارد ، که می تواند منجر به عملکرد تحصیلی ضعیف تر شود.
ADHD ، نارساخوانی ، آفازی ، اختلالات پردازش شنوایی و بینایی و NLD تنها برخی از ناتوانی های یادگیری رایج هستند که می توانند بر عملکرد دانش آموز شما تأثیر بگذارند. بسیاری دیگر وجود دارد ، و درک آنها و انجام هر کاری که از دست شما بر می آید برای حمایت از دانش آموزانی که دارای آنها هستند ضروری است.
آیا ناتوانی ها همیشه مشهود هستند؟
معلولیت ها به ندرت آشکار هستند ، بنابراین بسیاری از معلمان و مربیان اغلب آنها را اخراج می کنند. در حالی که بسیاری مطمئن هستند که دانش آموزان را روی ویلچر اسکان می دهند ، آنها به ندرت سعی می کنند دانش آموزانی با معلولیت های "نامرئی" را در خود جای دهند. همانطور که گفته شد ، ADHD اغلب به عنوان تنبلی یا سرکشی در نظر گرفته می شود ، NLD غالباً عجیب به نظر می رسد ، نارساخوانی به عنوان یک دانش آموز دیده می شود که به سادگی به اندازه کافی تلاش نمی کند.
بنابراین ، حتی اگر دانش آموزان شما خوب به نظر برسند و علائم و نشانه های واضحی از اختلالات یادگیری را نشان ندهند ، این بدان معنا نیست که آنها را ندارند یا درگیر مشکل نیستند.
راهکارهای کار با فراگیران دارای معلولیت
برای اطمینان از اینکه همه یادگیرندگان با نیازهای ویژه را در خود جای داده و کلاس خود را برای همه قابل دسترسی و پذیرایی می کنید ، می توانید چندین استراتژی متفاوت را اتخاذ کنید. حتی دانش آموزان غیر معلول نیز از آنها قدردانی می کنند ، بنابراین آنها را بررسی کنید:
برای یادگیری از طراحی جهانی استفاده کنید :
انعطاف پذیر باشید ، اطلاعات را در بیش از یک قالب (برای مثال متن ، ویدئو و صدا) ارائه دهید ، آزادی بیان را ارائه دهید (به عنوان مثال ، به دانش آموزان اجازه دهید در امتحان شفاهی یا کتبی شرکت کنند).
همکاری با سایر معلمان و کارکنان:
کل مدرسه باید نیازهای دانش آموز را درک کند. تنها برای یک معلم کافی نیست که از دانش آموزان معلول خود حمایت کند.
سازماندهی کنید:
برنامه های درسی ، تکالیف ، دروس ، تکالیف و موارد دیگر را زودتر ارسال کنید. کلاس خود را عاری از حواس پرتی نگه دارید ؛ فضایی را برای دانش آموزانی که نیاز به استراحت دارند (مانند دانش آموزان مبتلا به ADHD) فراهم کنید.
دستورالعمل های خود را تا حد ممکن ساده نگه دارید:
مفاهیم پیچیده را به قطعاتی از اطلاعات که هضم آنها آسان تر است تقسیم کنید ، از جملات کوتاهتر استفاده کنید و شامل تصاویر بصری باشید.
صدا را تنظیم کن:
انواع معلولیت ها و تصورات غلط رایج در مورد آنها را به دانش آموزان خود بیاموزید. به کلاس خود نشان دهید که چگونه برای هر یک از همکلاسی های خود ، اعم از این که دارای معلولیت هستند یا خیر ، کمک کننده و حمایت کننده باشد.
فرهنگ مثبت ایجاد کنید:
دانش آموزان را تشویق کنید به یکدیگر احترام بگذارند و قدر یکدیگر را بدانند. به جای تنبیه "تنبلی" یا "بیش فعالی" ، با دانش آموزان خود صحبت کنید و ببینید چگونه می توانید به آنها کمک کنید.
هر دانش آموز منحصر به فرد است ، ناتوان است یا خیر. برای اینکه به آنها کمک کنید تا احساس راحتی کنند ، باید اطمینان حاصل کنید که هر دانش آموز ابزارها و پشتیبانی مورد نیاز خود را در مسیر موفقیت دارد.
منابع پشتیبانی مربیان
کار با فراگیران دارای معلولیت می تواند برای معلمانی که هنوز تجربه لازم را ندارند ، بسیار طاقت فرسا باشد. خوشبختانه ، منابع مفید زیادی وجود دارد که می تواند به شما در همکاری موثرتر با دانش آموزان کمک کند:
دانشگاه واشنگتن - سایت دارای مقدار زیادی از منابع را پوشش یک آرایه وسیعی از موضوعات، از کمک به جای دانش آموزان معلول به موفقیت آموزش از راه دور و تسلط چگونه به تعامل با دانش آموزان خود را.
ASCD - ASCD یک سازمان ضد نژادی است که هدف آن کمک به بهبود محیط های آموزشی و در دسترس تر ساختن آنها ، متنوع و قابل فهم است.
وزارت آموزش ایالات متحده - یک سایت دولتی که حاوی تمام اطلاعات مربوط به نحوه آموزش و حمایت از دانش آموزان معلول است.
TeacherVision - در سال 1999 تأسیس شد ، TeacherVision منابع ارزشمندی را برای معلمان و مربیان K12 به اشتراک می گذارد. توصیه های مفیدی خواهید داشت که به شما کمک می کند روشهای آموزشی بهتری را برای همه دانش آموزان به کار بگیرید.
OECD- یک سازمان بین المللی برای همکاری و توسعه اقتصادی که به ایجاد سیاست های بهتر و جامع تر در زمینه های مختلف کمک می کند. منابع مربوط به موضوعات مختلف ، از جمله سرمایه گذاری ، کشاورزی ، حکومتداری عمومی و البته - آموزش را خواهید یافت.
کودک استثنایی - این سایت ابزارهای توسعه حرفه ای را ارائه می دهد که به مربیان کمک می کند تا بر آموزش ویژه تسلط داشته باشند و راه هایی برای کمک به موفقیت هر دانش آموز بیابند.
پروژه شمول ملی - این سازمان استراتژی های نوآورانه تدریس را تدوین می کند و آموزش ، ابزار و پشتیبانی را برای مربیانی که مایل به ایجاد محیطهای فراگیر برای فراگیران خود هستند ، ارائه می دهد.
DisabilityScoop - یک سایت خبری که رویدادهای اخیر و به روزرسانی های مهم در مورد همه موارد مرتبط با معلولان را پوشش می دهد.
AHEAD.org - هدف این سازمان کمک به دانش آموزان دارای معلولیت در تحصیلات پس از متوسطه است.
ادوتوپیا - بنیادی با مأموریت تغییر آموزش K12 و دسترسی بیشتر و فراگیرتر برای همه دانش آموزان دارای معلولیت ؛
منابع اضافی برای معلمان آموزش و پرورش ویژه
به چند منبع دیگر که می توانند در کلاس درس شما ارزشمند باشند نگاهی بیندازید:
Psychology Today - بزرگترین مجله آنلاین سلامت روان. این برنامه منحصراً در یادگیرندگان دارای معلولیت تخصصی ندارد ، اما حاوی اطلاعات مفیدی است که می تواند برای شما و دانش آموزان شما مناسب باشد.
CDC- وب سایت CDC اطلاعات و حقایق مرتبط و دارای حقایق علمی درباره معلولیت ها ، بیماری ها و موارد دیگر را به اشتراک می گذارد.
خواندن موشک -این سایت اطلاعات ارزشمند و استراتژی های آموزشی مبتنی بر تحقیق را برای والدین ، معلمان ، مدیران ، کتابداران و هر کس دیگری که می تواند در آموزش کودک دخیل باشد به اشتراک می گذارد.
نتیجه
کار با دانش آموزان دارای معلولیت می تواند چالش های منحصر به فردی را ایجاد کند ، اما این یکی از لذت بخش ترین تجربیات برای هر معلمی است. کار با دانش آموزان با نیازهای ویژه فوق العاده است. آنها فقط نیاز به توجه و درک بیشتری دارند.
از سایت EduBirdie
برچسبها:
حمایت,
دانش آموز,
معلول,
محیط تحصیل